Turizm konaklama sektöründe yüksek gıda tüketimi olduğundan, satın alma ve tedarik alanında hızlı değişimler ve gelişmeler yaşanıyor ve satın alma zor günler geçiriyor. Satın almadaki bu değişimler sık sık yaşayacağımızın işareti sanırım.
Satın almada bu zamanda teknolojiden, yani “Dijital Dünyadan” artık güç almamız gerektiğini düşünüyoruz. Kimi zaman da satın alma profesyonellerini zorlayan olumsuz, sağlıksız, tedarik zinciri oluşturulmaması ya da önlemsizlikten kaynaklanıyor.
Sebebi ne olursa olsun, satın alma trendleri izlenebilir ve doğru çıkarımları hesaplayarak yapan satın alma uzmanları çalıştırarak şirketleri doğru alım hamleleri yaparak, finansal hedeflerine daha da yaklaştıracak doğru adımları atmayı başaramadılar.
Doğru hesap satın alma ve tedarik için bazı 2021 yılı trendleri izlenmeli diye düşüyorum.
1- İsrafı iyi tespit ederek tasarrufun ötesinde geri dönüşüm yaratmak.
Günümüzün tedarik zinciri tasarrufun çok daha ilerisini talep ediyor. Aynı zamanda satın almada temkinli gitmek önemlidir. Şirket için değer yaratmak çok kıymetli satın alma profesyonelleri için hep kalıcı satın alma yaparak hedef belirlemek. Gelecek dönemde tedarikte yenilikçi çözümler ve sürdürülebilir kalıcı yaklaşımlar için proje plan yaratılmalıdır.
2- Günümüz satın alma dünyasında E-Satınalmaya geçiş dönemi hızlandırılmış şekilde hiç düşünmeden başlanmalı.
Özellikle pandemi döneminde, dijital satın almada doğru platformları tercih eden firma ve markaların sayısı artış göstermeye başladı. Bundan sonra kalite ve markanın kalıcılığını önemseyerek keyifli bir dönem olduğunu düşünüyoruz. Dijital satın almanın profesyonellere sağladığı yeni nesil çalışma şeffaflık gibi avantajlar göz ardı edilemeyecek. Bununla birlikte önümüzde temkinli satın alma günleri başladı diye düşünüyoruz. Turizm konaklama sektöründe sezon döneminde, doğru şirketler ve teknolojik çözümlere yöneltmeye devam edecektir.
3-İlişki yönetiminin önemi ve süreklilik
Kişiler arası ilişkiyi güçlü tutmak çok önemlidir. Bu dönemde kalıcı yeni nesil “satın alma destinasyonları” oluşacaktır. Akıllı satın alma hamlelerinde zaman, daha fazla önem kazanacak. Tedarikçiler ve diğer çözüm ortakları ile iyi ilişkiler kurmak, geliştirmek, değişen satın alma rüzgarında, kalıcı sağlıklı satın alma ayaklarının kurulması önemli.
Tedarikçi şirketlerin ihtiyaç duyulduğunda hızlı ve kolay bir şekilde, doğru satın alma ile cevap verebilmesi için turizm sektöründe hayati önem taşıyacak, marka ve kaliteye öncelik tanınmalıdır. Satın alma borsası oluşturmalı ya da profesyonel dijital satın alma yazılımlarına yönelmeliyiz.
Satın alma e-ticaret kullanmalı ve turizm sektöründe, sezon yılı ilerledikçe, başarı ve müşteri memnuniyetini, kritik gizli kahramanı olan, satın alma müdürlerimizi önemsemeliyiz.
4-Evden çalışmaya uyum sağlama dönemi yeni bir çalışma sistemi olgusunu oturttu.
2021 yılında birçok sektörde satın alma müdürüleri evden çalışarak yeni nesil dijital satın alma dünyasında, e-ticaret uygulamalarında, pazarda, alımlar ve satışları tamamlanabileceğini, teslim edilebileceğini anladılar ve çalışmalar sonucunda gösterdiler.
Satın alma ve tedarik profesyonelleri için de bu durum geçerli. Satın alma uzmanları, tedarikçi firmaların uzaktan çalışma sistemlerini düzgün bir şekilde yürütecek altyapıya sahip olmalarını bekleyecek gibi görünüyor.
5-Çevresel uyumlu satın alma sürdürülebilirlik.
İklim değişikliği konferansı Kasım ayında İskoçya’nın Glasgow kentinde yapıldı. İklim değişikliği ne yazık ki dünyada kötü alarm veriyor. Tedarik alanında ise alıcılar, teklif sahibi şirketlerin bu çok önemli, çevreci tutumlarını daha çok hissettiriyorlar ve uyarılarda bulunuyorlar. İlişkileri ve beklentilerimizi arttırarak, israfı durdurmak için çok büyük çalışmalar başlattılar.
Örneğin üretimde karbon emisyonunu azaltma ve dengeleme önlemleri üzerine, özelikle konaklama sektöründe, atıkları arıtma ve geri dönüşüm çalışmaları ve projeleri daha çok çoğaltmamız lazım. Tedarikçilerden daha fazla ar-ge yapılması bunu yanında girişimcilik doğrultusunda, bilgi talep edilmesi uygulanması lazım.
6-Ekonomik ve finansal istikrar oyunun içinde satın alma sorumlusu meslektaşlarımız bu oyunun oyuncusu olmak zorundadır.
Satın alma uzmanları geleneksel olarak yıl içinde süreklilik toplantıları yapmalılar. İzlenebilir ve satın alma akışını denetlenmiş hesaplarına eğilimleri yükseltmeliyiz. Bu işinize ne kadar hassasiyetle odaklandığınızın işaretidir.
7-Sertifikalar ve yeterlilik belgeleri satın alma uzmanlarının tüm alımlarda ve tüm ürünleri üzerinde, izlenebilir sistem tarafından, dikkate alınmalı diye düşünüyorum.
OSMED gibi dernek ve kuruluşların sektör mensuplarını bir araya getirerek hem turizm satın alma cephesinde güvenli satın alma sürecini, hem de tedarikçi cephesinde piyasa canlılığını koruması gerekmektedir. Bu çerçevede çıktığımız hali hazır yolda bu yıl 8.si düzenlenen Turizm Sektör Buluşması 24-26 Aralık 2021 tarihlerinde Asteria Kremlin Palace-Kundu’da gerçekleştirilecektir.
8-Daha küçük çaplı tedarikçilere destek olunmalı.
Covid-19 kaynaklı kesintiler ve ekonomik darboğaz yaşadığımız ortada ve çok zor günler geçirdik. Küçük çaplı tedarikçiler için risk oluşturmuş durumda bu günün pazarında. Tedarikçilerin yaşadığı sıkıntı, kuruluşların müşterilerine ihtiyaç duydukları ürün ve hizmetleri sunmaları doğrultusunda sorunlar yaşayabilirler. Bu nedenle tedarikçilere ne zaman ödeme yapılacağı konusunda şeffaflık ve öncelik sağlanmalıdır. Mağdur olmaması için zamanında ödeme yapılmalıdır. Önümüzdeki dönemde, tedarikçilerle karşılıklı güvene dayalı güçlü ilişkiler kurulması, firmalar ve markalar adına çok önemlidir. Daha etkili bir şekilde işbirliği yapılması ve yeni gelir akışları bulmak için birlikte çalışmasına yardımcı olarak sürdürebilirlik akışının önü açık olmalıdır.
OSMED Yönetim Kurulu