Osmed Karadeniz

Erdal OSKAY

NOVOTEL TRABZON | Satınalma Yetkili

OSMED KARADENİZ | BYK Yön. Kur. Bşk. Yrd.

Karadeniz Bölgesi’nde  Turizm ve Satınalma

Trabzon’da 10 yıl öncesine kadar şehirde mevcut olan otellerin bölgenin gereksinimlerine cevap verdikleri söylenebilirdi. Ancak Karadeniz bölgesinin bakirliğini ve artık turizme kazandırılması gerektiğini görenlerin başında olan ilk kurumsal firma Accor Grubu olmuştur. Her ne kadar bölgenin denizi yerel halkı ve yakın illerin yerli turistini kendine çekse de, bölgeyi ekonomik olarak ayağa kaldıracak bir hamleye ihtiyaç vardı.

Geçmiş yıllarda gerek bölgenin turizm alanındaki kısır döngüsü (sadece Sümela Manastırı, Uzungöl vb) gerekse de yeterli tanıtımın ve büyük otel yatırımlarının teşvik edilmemesi nedeniyle bölge kendi kabuğunu bir türlü kıramamıştı.

Bu bağlamda turizmi daha doğrusu yeşil turizmi ön plana çıkarmak ve bölgeye gelecek olan turist sayısını artırmak adına yapılan ilk girişim 2008 yılında kurumsal olan otelimizin açılması ile atılmış oldu. Artık bölgenin doğallığını, havasını, yaylalarını, tarihi yerlerini, insanını dünya turizmine tanıtmak için Trabzon Turizm İl Müdürlüğü ve Trabzon Valiliği öncülüğünde yerel ve bölgesel toplantılar yapılarak işin hızlandırılması istense de esas ivme 2010 yılındaki Arap furyası ile doruk noktasına ulaştı. 

İşte tam bu noktada yapılan otel yatırımları için hizmet alımı ve satın alma gereksinimleri açığa çıktı doğal olarak. Kurumsal otel olmanın verdiği avantajla merkezi olarak yapılan anlaşmalar sayesinde maliyet açısından aşağıdaki kalem gruplarında bir artı yaşıyorsunuz;

– Kimyasal-Kağıt grubu,

– Soft İçecek grubu,

– Alkol grubu,

– Kuruyemiş,

– Süt Ürünleri vb.

Satın alma sürecinin dört dörtlük işlemesi ve ihtiyacın karşılanması için bir sistemin oluşturulması durumu esas olan etkendir. Bu sistemi oluşturmak için ilgili bayiler ile bağlantıların yapılması ve tedarik sürecinin hayata geçirilmesi de bu bölge için hiç de kolay olmadı. Özellikle de 2008 yılında yerel firmaların birçoğunun ürün sevkiyat koşullarından bihaber olmaları süreci zorlaştırdı. 

Bu gruplar dışında kalan sebze-meyve, bakliyat, balık, et ürünleri ve özellikle donuk ürünler ve sos çeşitleri gibi bölge için henüz yabancı olunan ürün gruplarında tedarik ve sevkiyat konusunda yaşanılan eksiklikleri aşmak uzun bir zaman aldı. İlk yıllarda özellikle ithal ürünlerin tedarik süreci İstanbul ve diğer büyük illerden kargo ile sağlandı. Hatta parmakla sayılabilecek kadar az olan Trabzon’daki bazı yerel büyük firmalar çağrılarak bu ithal ürünleri getirtmelerini ve ihtiyaç doğrultusunda taleplerini yapacağımızı belirtmiştik. 

Ürünlerin saklama koşulları açısından et ve balık ürünlerinin vakumlama ve etiketleme sistemleri ile ilgili bilgilendirmeler anlatılarak sürecin hızlanmasını sağladık. 

Kurumsallıkla, satın alma konusunda bazı şartların yerine getirilmesini ve sistemli olunması sağlıyorsunuz; Satın alma sürecinde istenilen ürünün sağlıklı, zamanında, talep edilen kadar gelmesi ve aşağıdaki koşulların yerine getirilmesi amaçlanıyor;

–    Sipariş süreci,

–    Hijyen koşulları,

–    Sevkiyat koşulları,

–    Mal kabul,

–    Tedarik süreci,

–    Depolama sistemleri,

Satın alma anlamında son 10 yılı kıyasladığımızda çok yol alındığı ancak firma çeşitliliği, fiyat endeksleri, sevkiyat, tedarik önceliği ve rekabet anlamında daha çok yol alınması gerektiği açıkça görülmektedir. Satın alma ile ilgili sürecin profesyonel anlamda ivme kazanmasına her anlamda katkı sağlamaya, bu oluşuma destek veren her türlü pozitif katkıyı, her platformda desteklemeye devam edeceğiz.